Ät fler tomater – här är 5 anledningar

 

Författat av: Lina Larsson

Tomat

Jag vet inte hur du tycker, men jag älskar tomater! Tomater är absolut en av mina absoluta favoritgrönsaker eftersom man kan använda dem i matlagning på så många sätt. Ketchup, tomatsoppa, smörgåspålägg, köttfärssås och salladingrediens – tomater är nyttiga användbara på många vis. När de är riktigt mogna kan jag äta körsbärstomater som snacks ibland, det är hur gott som helst. Jag tänkte ge några anledningar till varför du bör äta mer tomater!

Vitaminrikt

Tomater innehåller alla de fyra stora karotenoider: alfa- och betakaroten, lutein och lykopen. Dessa karotenoider har individuella fördelar för din hälsa, men tillsammans blir de oslagbara. De ger din hud får bättre färg (speciellt om du solar också) och din lever renas lättare. Lykopen är en av de mest potenta antioxidanterna vi känner till, vilket innebär att din kropp åldras långsammare.

Tomater minskar risken för prostatacancer

En kombination av broccoli och tomat visade sig att reducera risken för prostatacancer hos möss med upp till 21%.

Tomater minskar också risken för pankreascancer

En diet som innehåller mycket tomatbaserade rätter kan reducera risken för pankreascancer. Enligt en studie från Universitetet i Montreal ledde lykopen i tomaterna till att risken för pankreascancer minskade med 31%.

Tomater är rikt på antioxidanter

Tomater innehåller tre mycket kraftiga antioxidanter. Betakaroten, Vitamin E och vitamin C. Många av oss får i oss alldeles för lite A vitamin, vilket ingår i betakaroten. Ät tomater så slipper du underskottet!

Ökar kroppens upptagningsförmåga av vitaminer

Om du äter tomater tillsammans med hälsosammare vegetabiliska fetter (som finns i avokado eller olivolja) ökar upptaget av vitaminer och mineraler i kroppen med upp till 15 gånger enligt en studie från universitetet i Ohio.

Jag älskar som sagt tomater, de passar till nästan allt eftersom de varken är blaskiga eller smaklösa. I en lätt sallad eller grillade tillsammans med en köttbit – tomater gör ofta tricket! Ge dem en större plats på din tallrik så kommer din hälsa att tacka dig i längden.

Nytt i potatissortimentet

Alla sorter

Klicka på bilden för att se en större bild.

Nyfiken? Prata med din säljare eller ring oss på kontoret: 08-599 030 00

Nytt i sortimentet

Nu börjar vi att sälja Saxhyttegubbens Blåbär 100% och Lingon 100%

Blåbär 100%
En alkoholfri dryck gjort på nyplockade blåbär från skogarna i Bergslagen. Drycken är helt fri från tillsatser och är rik på syror och tannier vilken gör den till ett bra alternativ till rödvin. Allra bäst smakar Blåbär 100% ur vinglas, gärna luftat en stund innan servering.


Lingon 100%
Liksom Blåbär 100% är Lingon 100% en alkoholfri dryck. Drycken passar utmärkt till drinkar, desserter, grytor, såser, snaps med mera. Lingon 100% innehåller enbart lingon, och inget annat, från skogarna kring Grythyttan och Saxhyttan.

 

 

Saxhyttegubbens Blåbär

Så mycket frukt ska du äta

 

Ny forskning:

Så mycket frukt ska du äta

Två extra frukter om dagen kan vara nyckeln till ett längre liv, enligt brittiska forskare. Trots att få lyckas svälja sin dagliga dos föreslår forskarna att rekommendationen höjs.Sedan begreppet ”Fem om dagen” lanserades 1990 har hälsomedvetna britter kämpat för att få i sig sin dagliga dos frukt och grönt.Trots att bara en fjärdedel lyckas vill forskare vid Londons UCL höja mängden frukt eller grönsaker.Genom att studera 65.000 britters matvanor har forskarna funnit ett tydligt samband mellan ett högt intag av frukt och grönt och minskad risk för att dö i förtid.

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, är inte förvånad.

– Det bekräftar det som nästan alla svenskar vet, att det är nyttigt att äta frukt och grönt.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt om dagen, vilket kan tolkas som tre frukter och två portioner grönsaker.

Undersökningar visar att svenskarna blivit bättre på att få i sig frukt och grönt. Trots det lyckas bara två av tio få i sig den rekommenderade dosen.

– Den siffran kan så klart komma att ses över, men till att börja med kan vi försöka satsa på att komma upp i den mängden, säger Brugård Konde.

Något som förvånade forskarna var att frusen och konserverad frukt ökade risken att dö i förtid.

Helén Preutz/TT

Publicerad i Dagens Nyheter 2014-04-02  

Våra telefontider

Våra öppettider på säljkontoret.

Kontoret är bemannat
Måndag-Fredag    06:00-16:30
Lördag                    06:00-10:00

Faxa på 08-59903050 eller maila på best@fgk.se  efter kontorstid

 

Frukt och grönsaker är gott

Frukt och grönsaker är gott, nyttigt och finns i massor av olika smaker, färger och former. Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter 1/2 kg frukt och grönsaker om dagen.
I den mängden ingår både frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, juice, torkad frukt och torkade baljväxter.

Svensken äter i genomsnitt 170 gr grönsaker och rotfrukter och 215 gr frukt och bär per dag. Det blir totalt 385 gr. Många av oss behöver alltså äta mer frukt och grönt än vad vi gör idag.Frukt, grönsaker och rotfrukter innehåller olika näringsämnen. Därför är det viktigt att variera mellan olika sorter.

Frukt och grönsaker inte bara smakar bra – de motverkar också risken att insjukna i flera av våra välfärdssjukdomar, t ex hjärtinfarkt, slaganfall (stroke) och cancer i lungor och magtarmkanalen. Mycket frukt och grönt gör det också lättare att hålla vikten.

C-vitamin

Apelsiner, clementiner och andra småcitrus innehåller mycket c-vitamin.
Det behövs i dessa förkylningstider. Se till att du alltid har apelsiner och andra frukter med c-vitamin hemma.

Supermaten som stärker din kropp och hälsa

Supermaten som stärker din kropp och hälsa kallas på engelska för ”Super foods”, livsmedlen som stärker immunförsvaret och håller förkylningar och medföljande trötthet på avstånd.De flesta av dem är lätta att få tag i året om,så ät dem ofta.

VITLÖK är ditt främsta vapen i kampen mot den begynnande förkylningen.Den kallas för naturens egen antibiotika och har en stark antibakteriell och antiinflamatorisk effekt.Dessutom sänker den kolesterolvärdet.

INGEFÄRA innehåller bland annat kalcium,magnesium och kalium och har en väldigt lindrande effekt på förkylningar. -ät den färskriven i en sallad eller som tillbehör till sushi.

BROCCOLI innehåller i princip alla viktiga vitaminer samt magnesium som vi oftast får i oss för lite av.En tumregel är att alla gröna grönsaker är fulla av nyttiga vitaminer och mineraler du inte kan få för mycket av.

APELSINER innehåller mängder av nyttigheter förutom vitamin C. Det är alltid bättre att äta frukten än att dricka juicen eftersom näringsvärdet är högre innan frukten pressas.

APRIKOSER är rika på bland annat järn,kalsium,betakaroten och magnesium och ger ett effektivt tillskott av antioxidanter.

BLÅBÄR innehåller mycket vitamin C och betakaroten som andra färgstarka bär som svarta vinbär.Bären har en antioxidant effekt, som stärker immunförsvaret.

RÄDISOR är rika på vitamin C samt dom flesta mineraler och näringsämnen kroppen behöver.De rensar bihålorna,lindrar halsont och underlättar matsmältningen när dom äts ihop med stärkelserika livsmedel som potatis.

Det här var bara ett axplock av frukt och grönsakers nyttigheter.
Att äta frukt och grönsaker är alltid nyttigt.